WAJIB BACA!!! Pentingnya Ibu Bapa Rancang Jarak Kelahiran Anak

Tidak ada salahnya mempunyai dua atau tiga orang anak, seperti yang banyak berlaku kepada ibu bapa di masa kini. Namun, para ibu bapa sebaiknya memberi perhatian jarak kelahiran buah hati agar tidak terlalu berdekatan, contohnya hanya satu setengah tahun. Mengapa demikian?

Pada asasnya adalah hak prerogatif bagi setiap wanita untuk memutuskan bila akan mengandung. Banyak contoh yang menunjukkan bahawa tidak ada kesan negatif mempunyai anak dengan jarak kelahiran yang berdekatan. Kate Middleton, isteri Putera William dari United Kingdom misalnya, kembali mengandung dengan jarak 18 bulan dari kelahiran Putera George, anak pertamanya.


 Namun, satu kajian menunjukkan bahawa mengandung dengan jarak yang terlalu dekat kurang sesuai bagi ibu dan anak. Para ahli meyakini bahawa sebaiknya memberikan masa pemulihan bagi badan ibu selepas mengandung dan melahirkan anak.

Di samping itu, beberapa kajian menyatakan bahawa wanita yang kembali mengandung kurang dari 18 bulan selepas melahirkan cenderung akan melahirkan secara pra-matang. Adapun mengandung semasa 12 bulan selepas melahirkan dikaitkan dengan risiko komplikasi yang lebih tinggi.

Di Amerika Syarikat contohnya, berdasarkan kajian terkini yang diadakan Pusat Kawalan and Prevention (CDC), banyak wanita Amerika yang mengandung dengan jarak yang terlalu berhampiran dengan anak sebelumnya. Laporan ini berdasarkan data akta kelahiran di 26 negara bahagian termasuk District of Columbia kepada tahun 2011.


 Data tersebut menunjukkan bahawa 30 peratus wanita kembali mengandung dengan jarak 18 bulan. Data ini mewakili 83 peratus angka kelahiran bayi di Amerika Syarikat dalam tahun tersebut. Laporan CDC merumuskan bahawa perlu kajian lanjutan untuk mempelajari selang kelahiran.

Dasarnya, pastikan kesihatan anda baik untuk kembali mengandung dan melahirkan. Jangan segan untuk berunding dengan doktor kandungan berkaitan keadaan kesihatan anda. Kemudian, yang lebih penting lagi, rancang kehamilan anda dengan matang

.

0 Response to "WAJIB BACA!!! Pentingnya Ibu Bapa Rancang Jarak Kelahiran Anak"

Post a Comment