Tidak Cukur Bulu Trend Terbaru Wanita Indonesia

Apa trend terkini dalam gaya hidup kaum wanita zaman sekarang? Apakah warna rambut dua warna atau ombre masih digemari? Apakah warna silver masih menguasai? Ternyata, dua perkara tersebut telah menjadi trend ketinggalan zaman. Sekarang, kaum wanita di dunia Barat gemar menumbuhkan bulu ketiak sebagai trend kecantikan pilihan wanita.

Sebahagian besar wanita Barat menganggap bahawa industri kecantikan dan fesyen secara tidak langsung menyekat pilihan kaum hawa. Tengok saja, nyaris seluruh model yang berpose dalam iklan terbaru atau melenggang di pentas peraga, mempunyai penampilan fizikal sama. Tinggi, kurus, rambut panjang, dan ketiak tidak berbulu.


 Untuk itu, sejumlah wanita yang merasa perkara tersebut boleh berikan kesan buruk kepada wanita terutama yang masih remaja. Hasilnya, trend menumbuhkan bulu bahagian ketiak  kaki, tangan, dan kening adalah perkara yang jarang berlaku

Satu kajian mengatakan bahawa wanita Amerika Syarikat melakukan waxing dan cukur bulu dengan alasan untuk menyenangkan pasangan. Selain itu, alasan popular lain adalah mereka bimbang dipandang buruk oleh teman atau rakan sekerja mereka.

Menurut seorang profesor jurusan jantina study di Arizona State University, Breanne Fahs, PhD, mengatakan bahawa setiap bulu atau rambut tubuh mempunyai manfaat dan fungsi masing-masing.


 "Dalam beberapa kebudayaan di dunia, banyak suku yang menjadikan bulu dan rambut badan sebagai simbol. Ada juga yang mengatakan bahawa bulu boleh menjadi ancaman untuk beberapa persekitaran soial, standard kecantikan seperti menganggap bulu sebagai sesuatu yang pantang larang kepada wanita, "ujar Fahs.

Polemik mengenai sama ada bulu kepada badan wanita mesti dibuang atau dijaga, telah menjadi perdebatan dari masa ke masa. "Semasa tahun 1920-an, wanita mula mengamalkan gaya hidup mencukur atau menggunting bulu badan," kataFahs.

"Kebiasaan mencukur dan waxing bulu badan tidak diterima pakai oleh semua wanita di dunia. Hanya Amerika, Eropah Barat, Jepun, Australia, dan New Zealand yang mempunyai trend melepaskan beberapa bahagian badan dari bulu, "tambahnya.


 sejak kebelakangan ini, peraturan memanjangkan bulu telah dihidupkan dan diperkenalkan kembali oleh pelbagai komuniti wanita. Tujuannya, seperti mengurai di atas, wanita tidak ingin dihalang dan menakut-nakutkan oleh standard yang telah dicipta industri.

Bagaimana di Indonesia? Apakah para wanita di Tanah Air berani menentang trend dengan memanjangkan bulu atau rambut di bahagian ketiak yang tidak kelihatan?

0 Response to "Tidak Cukur Bulu Trend Terbaru Wanita Indonesia"

Post a Comment