Pengeluaran Wang KWSP Di Usia 60 Tahun : Rakyat Malaysia Di Beri Tempoh 2 Minggu Suarakan Pandangan

KUALA LUMPUR 20 April - Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) hari ini Memberikan Masa doa minggu Carian kepada pencarum Untuk menyatakan Pandangan dan Pendapat Bye Mengenai Backup Pelaksanaan Penyelarasan Pengeluaran Penuh Umur 60 Carian kepada tahun.

Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Datuk Shahrir Ridza Ridzuan berkata, pencarum Boleh menyatakan Pandangan Mengenai Backup tersebut Melalui i-Akaun Masing-masing.

"Backup Pertama, Yang terkandung Dalam inisiatif Pertama, menganjakkan Umur Pengeluaran Penuh Umur 55 Carian daripada Carian kepada 60 Tahun secara berperingkat-Peringkat Dalam Tempoh 15 tahun.

"Backup Kedua ADALAH Untuk Mengekalkan Pengeluaran Umur 55 Tahun Untuk Simpanan SEDIA ADA dan memperkenalkan Pengeluaran Umur 60 Bagi Bye Yang Bekerja dan mencarum Carian selepas Umur 55 tahun," kata Shahril Ridza Dalam Taklimat Penambahbaikan Inisiatif Skim KWSP di ibu pejabat KWSP di Jalan Raja Laut di here hari ini.

"Backup-Backup berkenaan ADALAH Bagi Menangani Isu berkaitan ketidakcukupan Simpanan Persaraan Dalam kalangan Ahli KWSP dalam Masa Tempoh penghunian Panjang.

"Mengikut statistik KWSP, sebanyak 78 Peratus Ahli aktif KWSP Pada Umur 54 Tahun Tidak mencapai Simpanan asas iaitu Bye iaitu RM196,800.

"Sebanyak 68 Peratus Ahli KWSP berumur 54 Tahun Pula mempunyai Simpanan Kurang Carian daripada RM50,000," kata Shahril Ridza.

Inisiatif-inisiatif KWSP, Shahril Ridza Jelas, Merangkumi daripada empat inisiatif penambahbaikan Sertakan Pertama Yang Memberikan dalam membina Terhadap Penyelarasan Umur Pengeluaran Penuh Umur Persaraan Dengan Minimum Yang ditetapkan Oleh Kerajaan Carian kepada para pencarum.

Dalam Pada ITU, Tiada Perubahan Islam itu Terhadap Pengeluaran prapersaraan SEDIA ada, tambah beliau.

Insiatif Kedua Pula melibatkan Penyelarasan Amaun Caruman minimum Mengikut gaji ninimum Yang ditetapkan Di bawah undang-undang Yang Berkaitan.

Inisiatif ketiga profil Pula melanjutkan Bayaran dividend Carian daripada Umur 75 sehingga 100 tahun.

Inisatif keempat memperkenal Simpanan Persaraan patuh syariah Sebagai Tambahan Carian kepada Skim Simpanan Persaraan SEDIA ADA.

"Inisiatif Jogja membolehkan Ahli Boleh Membuat Pilihan Untuk bertukar Carian kepada Simpanan Persaraan patuh syariah apabila IA diperkenal kelak," kata Shahril Ridza

Jelas Shahril Ridza, Carian selepas pencarum-memberikan Pandangan Dalam Tempoh doa minggu Bermula Esok, Lembaga Pengarah KWSP Akan bermesyuarat membincangkan Backup Yang dikemukakan Oleh pencarum dan lebih lagi Akan dibentangkan Carian kepada Kerajaan Untuk dipertimbangkan.

KWSP berhasrat Menunaikan inisatif berkenaan Pada Tahun Jogja.

Pencarum Boleh Mendapatkan Maklumat lanjut Mengenai inisatif tersebut di www.kwsp.gov.my. -UTUSAN ONLINE

0 Response to "Pengeluaran Wang KWSP Di Usia 60 Tahun : Rakyat Malaysia Di Beri Tempoh 2 Minggu Suarakan Pandangan"

Post a Comment